نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩۱/۱٠/۳٠

خداوند در قرآن کریم آیات 190 و 191 سوره آل عمران 4 نوع رابطه انسان را بیان میکند :

1) ارتباط انسان با خدای متعال

2) ارتباط انسان با خودش

3) ارتباط انسان با طبیعت

4) ارتباط انسان با جامعه ( بندگان خدا)

می توان گفت

     1- اخلاق عهده دار بخش ارتباط انسان با خودش است

     2- عرفان عهده دار رابطه انسان با خدا است

     3- فقه تنظیم کننده رابطه انسان با خدا، خود انسان، بندگان خدا ، و جهان طبیعت است.

جامعیت یعنی این که شخص بین این ابعاد چهارگانه رابطه برقرار نماید. به طوری که هیچ کدام از این روابط دیگری را نفی نکند و مانع دیگری نشود. پس در نتیجه گرایش به فقه، یا فلسفه، یا عرفان و یا اخلاق به تنهایی کافی نیست .

حضرت امام خمینی(ره) چنین بینشی داشت و به چنین تفکر جامعی رسیده بود و این بینش  و تفکر جامع را در اختیار شاگردانی همچون شهید مطهری قرار داد.

بنابراین راه رسیدن به جامعیت در مرتبه اول، فراگیری بینش جامع است و پس از آن, عمل کردن بر طبق تعالیم بینش جامع است.

بیشترین ترس استکبار جهانی از عرضه شدن اسلام جامع است. یکی از تفاوت های اسلام ناب و اسلام امریکایی این است که اسلام ناب، اسلام همه جانبه نگر است ولی اسلام امریکایی، اسلام تک بعدی است.ترس استکبار از جامعیت اسلام ناب محمدی است. چون زمانی نقشه های شیطانی مستکبران تاثیر خواهد گذاشت که خلاء هایی در افکار و اعتقادات جامعه اسلامی ایجاد شود و فرصت طلبان کج اندیش با پر کردن این خلاء ها، تفکر انحرافی خود را بر تفکرات اسلامی غالب کنند. استکبار جهانی می کوشد اسلام را فقط در گوشه مسجد نشستن و به عبادت های فردی پرداختن معرفی کند و می خواهد چنان در افکار مسلمانان رسوخ نماید که به مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی با دید تفکر غربی نگاه کنند.

ثمره دین کامل، متدین کامل است. پس اگر فهم کاملی از دین بدست آید و اسلام به همان صورت جامع، عرضه شود ، متدین کامل ساخته خواهد شد و کفار هم مایوس می شوند.

استاد مطهری، نمونه متدین کامل است که علاوه بر فهم دین کامل بر عرضه جامع اسلام ناب پرداخت و بالاخره در این مسیر به شهادت رسید.

برگرفته و تلخیص : کتاب نقطه آغاز آزاد اندیشی نوشته عباس هژبر ( عباس رضوانی نسب) چاپ اول 1384 نشر جمال

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩۱/۱٠/٢۸

آثار ، قلم و زبان او بی استثناء آموزنده و روانبخش است و مواعظ و نصایح او که از قلبی سرشار از ایمان و عقیدت نشآت می گرفت برای عارف و عامی سودمند و فرح زاست .

امام خمینی (ره)

برکات مطالعه آثار شهید مطهری را به طور کلی می توان در چند مورد ذیل اشاره نمود. البته مطالعه آثار این عالم فقیه آثار و برکات زیادی به دنبال خواهد داشت که به طور کلی به چند نمونه اشاره می شود .

1) یافتن مبانی فکری صحیح

2) رسیدن به انسجام و وحدت فکری

3) بالا رفتن قدرت تجزیه و تحلیل

4) به دست آوردن استقلال فکری

5) تحصیل روحیه علمی

6) تهذیب نفس

7) اعتدال در اندیشه

8) دست یابی به تربیت جامع

9) گرایش به روحیه نقادی

10) تصفیه دیدگاه ها از افکار منحرف

11) آشنایی با اسلام ناب

12)ارتباط داشتن با انسان های صالح

13) استعداد شناسی خویشتن

14) فراگیری بینش جامع

انشا الله که با مطالعه کتب و آثار آن فقیه وارسته بتوانیم پیرو راه و خون شهدای اسلام و هشت سال دفاع مقدس باشیم.

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩۱/۱٠/٢٧

مقدمه :

الف) ما معتقدیم «جامعیت و همه جانبه بودن قوانین اسلام آنچنان است که اگر کسی آن را بشناسد، معترف خواهد شد که از حد و مرز فکر بشر بیرون است و ممکن نیست زاییده قدرت علمی‌و تفکر انسان باشد». معارف اسلامی ‌و آثار دینی «برای همه امور قانون و آداب آورده است»، «هیچ حرکت و عملی از فرد یا جامعه نیست، مگر اینکه اسلام برای آن حکمی‌مقرر داشته است» و همچنین «اطمینان داریم که اسلام در بردارنده پاسخ به نیازهای مردم است». با این وجود هنگامی‌که وضعیت کنونی جامعه اسلامی‌را از نظر می‌گذرانیم، می‌بینیم که با انواع و اقسام مشکلات و نارسایی‌های فکری مواجهیم . در بعد نظری، انبوهی از سؤالها و شبهات- خصوصاً برای نسل جوان- بی‌پاسخ باقی مانده که به تناسب حجم و تنوع این شبهات، برای آنها پاسخ‌های آرامش بخشی ارائه نمی‌شود. این معضل، به همراه عملکرد ناصواب بعضی از منسوبین به دین، بسیاری از بی اعتمادی‌ها و کج رویها را در حیطه عمل به دنبال آورده است.


ادامه مطلب ...
نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩۱/۱٠/٢٧

استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری در ۱۳ بهمن ۱۲۹۸ هجری شمسی در فریمان واقع در ۷۵ کیلومتری شهر مقدس مشهد در یک خانواده اصیل روحانی چشم به جهان می گشاید. پس از طی دوران طفولیت به مکتب خانه رفته و به فراگیری دروس ابتدایی می پردازد. در سن دوازده سالگی به حوزه علمیه مشهد عزیمت نموده و به تحصیل مقدمات علوم اسلامی اشتغال می ورزد. در سال ۱۳۱۶ علیرغم مبارزه شدید رضاخان با روحانیت و علیرغم مخالفت دوستان و نزدیکان، برای تکمیل تحصیلات خود عازم حوزه علمیه قم می شود در حالی که به تازگی موسس گرانقدر آن آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی دیده از جهان فروبسته و ریاست حوزه را سه تن از مدرسان بزرگ آن آیات عظام سید محمد حجت، سید صدرالدین صدر و سید محمد تقی خوانساری به عهد گرفته اند.


ادامه مطلب ...
سید امین اتابک قهفرخی
استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است . با رای دادن به وبلاگ کلام مطهر در جشنواره وبلاگ های برتر ایرانی به ما کمک کنید.
نويسندگان وبلاگ:
کدهاي اضافي کاربر :






Powered by WebGozar