نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩۱/۱۱/۳٠

چرا تلاشی که افراد برای معاش خانواده خود می کنند ارزشمند است؟

در دین مبین اسلام وقتی میخواهند مقام کسی یا مقام کاری را بالا ببرند می گویند مقام او برابر است با مقام شهید و یا این کار اجرش برابر اجر شهید است.

اجر کسی که برای اداره عائله‏اش خود را به رنج می‏افکند و کار می‏کند و زحمت می‏کشد (که این خود یک فریضه است، زیرا اسلام با بیکاری و بیکارگی و کَلّ بر مردم بودن به شدت مخالف است.) همچون اجر یک شهید است.

گفته شده است  « اَلکادُّ لِعِیالِهِ کَالمُجاهِدِ فِی سَبیلِ اللهِ » آن کس که برای عائله‏اش کار می‏کند و زحمت می‏کشد و خود را به رنج می‏افکند مانند "مجاهد در راه خدا" است‏.

مراجع و منابع:

1)  برگرفته و تلخیص از مقاله شهید، کتاب قیام و انقلاب مهدی(عج) اثر استاد شهید مرتضی مطهری

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩۱/۱۱/٢۸

چرا طالب علم، دانشمند، و فیلسوف ارزشمند هستند؟

چرا کاری که یک عالم می کند ارزشمند است؟

در دین مبین اسلام وقتی میخواهند مقام کسی یا مقام کاری را بالا ببرند می گویند مقام او برابر است با مقام شهید و یا این کار اجرش برابر اجر شهید است.

در زمینه علم و کسب علم و دانش اگر هدف انسان خدمت به خلق و تقرب به حق تعالی باشد و انسان از این علم برای رسیدن به این هدف استفاده کند، و نه علم را برای رسیدن به مقاصد شخصی و مطامع خود قرار دهد، و در راه رسیدن به این علم بمیرد گویی شهید از دنیا رفته است. این تعبیر که طالب علم همانند شهید است، تقدّس و مقام والای طالب علم را نشان می دهد.

پیامبر اکرم(ص) میفرمایند : هر گاه جوینده دانش در حال آموختن علم مرگش فرا رسد ، شهید مرده ‏است.

ایشان نیز چنین میفرمایند : حاملان دانش در دنیا ، جانشینان پیامبران اند و در آخرت ، از زمره شهیدان هستند .

مراجع و منابع:

1)  برگرفته و تلخیص از مقاله شهید، کتاب قیام و انقلاب مهدی(عج) اثر استاد شهید مرتضی مطهری

2)  کتاب منتخب میزان الحکمه

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩۱/۱۱/٢٦

انسان برای شناخت خدای متعال و انس با او، از بین مجموعه اندیشه های متضاد و متعارض موجود در اطراف خود، به یک سلسله مبانی اعتقادی نیاز دارد. همان طور که اگر کسی بخواهد ساختمانی را بسازد به نقشه نیاز دارد، انسان نیز اگر بخواهد از زندگی روزمره اش حداکثر استفاده را ببرد به نقشه احتیاج دارد.


ادامه مطلب ...
نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩۱/۱۱/٢٤

شهید مطهری بر این باور بود که اسلام، یک حقیقتِ واحد و دارای اجزایی است که به صورت اندام وار به هم پیوسته است؛ به طوری که هیچ جزئی از این مجموعه، قابل تفکیک از دیگران نیست و اگر جزئی از این مجموعه جدا شود به همان اندازه ای که آن جزء اهمیت دارد می تواند به اجزای دیگر ضربه بزند. استاد شهید مرتضی مطهری در کتاب نهضت های اسلامی در صد ساله اخیر در بخش هدف نهضت چنین می فرماید: (( اسلام، در ذات خود، یک کلّ تجزیه ناپذیر است. ))


ادامه مطلب ...
نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩۱/۱۱/٢٢

انسان ها در بسیاری از مسائلی که در زندگی روزمره با آنها مواجه هستند، ناخودآگاه فکرشان به آنها مشغول می شود که باعث می گردد در مورد آنها اظهار نظر کنند. عده ای از مردم فقط با شنیدن یا خواندن مطلبی کوتاه، به تحلیل آن می پردازند؛ بدون این که از ریشه های آن اطلاع دقیقی داشته باشند.

استاد شهید مرتضی مطهری، عقل را نیرو و قوه تجزیه و تحلیل می داند در کتاب تعلیم و تربیت در اسلام در بخش " عقل و جهل در روایات اسلامی "چنین می فرماید: (( عاقل کسی است که از خودش فهم و قدرت تجزیه و تحلیل دارد و جاهل کسی است که این قدرت را ندارد. ))


ادامه مطلب ...
نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩۱/۱۱/٢٠

از نشانه های بالندگی و بلوغ انسان، رسیدن به استقلال شخصیتی است. این استقلال، فرعِ رسیدن به استقلال فکری می باشد. استاد شهید مرتضی مطهری درباره استقلال فکری در جلد ششم کتاب یادداشت های استاد در بخش " فکر- استقلال فکری " چنین می نویسد: (( همان طورى که براى یک فرد، لازم است اعتماد به نفس داشته باشد در عمل و اراده، استقلال فکر داشته باشد، در کارها، خودش مدیر و مدبر در کار خود باشد؛ براى جامعه نیز حس اعتماد به نفس، قیام به ذات و استقلال فکرى لازم است.


ادامه مطلب ...
نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩۱/۱۱/۱۸

از بزرگ ترین خصوصیات و زیباترین روحیات شهید مطهری، روحیه علمی ایشان است. یکی از فواید مطالعه آثار استاد شهید مرتضی مطهری به دست آوردن روحیۀ علمی است.

استاد شهید مرتضی مطهری درباره روحیه علمی در کتاب تعلیم و تربیت در اسلام در بخش روح علمی چنین می نویسد: (( در تعلیم و تربیت باید به متعلّم روح علمی داد؛ یعنی نباید توجه فقط به این باشد که‏ او دانا بشود، بلکه همچنین باید کاری کرد که روح حقیقت‏جوئی و عاری از َبیماریهایی که انسان را از حالت حقیقت‏جوئی منحرف می‏کند یعنی تعصبها، جمودها، غرورها و تکبرها در او پدید آید. اینها را باید دور کرد تا متعلّم با روح علمی بار بیاید. ))


ادامه مطلب ...
نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩۱/۱۱/۱٦

شهید مطهری اهل عبادت و تزکیه روح بود. ایشان درباره اخلاق، به خصوص فلسفه اخلاق، مطالب زیادی را به یادگار گذاشته است. استاد در نوشتار و گفتار خود تلاش می کرد که ناهنجاری ها و کژی هایی که به حوزۀ اخلاق اسلامی راه یافته است را بشناساند.

ایشان معتقد بودند که اخلاق اسلامی را باید از هر گونه گفتاری که از آن بوی پستی به مشام می رسد پاک کرد. ایشان هم معتقد بودند که مسائل اخلاقی نباید جنبۀ یادگیری صرف داشته باشد بلکه باید در عمق جان نفوذ کند و روح را تحت تأثیر قرار دهد. استاد شهید مرتضی مطهری در این باره چنین می نویسد: (( یکی از علل عدم موفقیت در تزکیه نفس این است که تعلیم اخلاقی در میان ما به صورت تعلیم و تدریس وجود دارد نه به صورت سازندگی و درمان گری. ))


ادامه مطلب ...
نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩۱/۱۱/۱٤

اعتدال حد وسط و مرز مطلوب تمام امور است. استاد شهید مرتضی مطهری در این باره در کتاب اسلام و نیازهای زمان جلد اول در بخش افراط و تفریط ها چنین می فرمایند: (( یکی از خاصیتهای بزرگ دین مقدس اسلام اعتدال و میانه روی است. خود قرآن کریم امت اسلام را به نام « امت وسط » نامیده است و این تعبیر، تعبیر بسیار عجیب و فوق العاده‏ ای است. امت و قوم و جمعیتی که واقعاً و حقیقتاً دست پرورده قرآن کریم باشند، از افراط و تفریط، از کندروی و تندروی، از چپ روی و راست روی، از همه اینها برکنارند. تربیت قرآن‏ همیشه اعتدال و میانه روی را ایجاب می‏کند. ))


ادامه مطلب ...
نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩۱/۱۱/۱٢

یکی از ضروریت های مطالعه آثار استاد شهید مرتضی مطهری، به دست آوردن تربیت جامع است؛ تربیتی که همه ابعاد استعدادهای واقعی انسان را تحت پرورش و شکوفایی خودش قرار دهد.

هدف قرآن کریم در درجه اول، تربیت انسان است و خداوند متعال، تمام انبیاء را فرستاده تا انسان را تربیت کنند. پیامبر اکرم محمد مصطفی (ص) نیز میفرمایند :(( انّی بُعثت لأتمّم مکارم الاخلاق )) همانا من مبعوث شدم تا بزرگواری های اخلاق را کامل کنم. این سخن پیامبر جایگاه واقعی اخلاق و ارزش های اخلاقی را برای ما روشن میکند، اخلاقی که جز با تربیت صحیح و جامع حاصل نمی شود .


ادامه مطلب ...
نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩۱/۱۱/۱٠

شهید مطهری نقّاد اندیشه ها بود. بخش مهمی از آثار استاد شهید مرتضی مطهری به نقد و بررسی اندیشه های مختلف و پاسخگویی به پرسش ها و ابهامات فکری اختصاص دارد . او به نقد و بررسی ارتجاع و تحجّر می پرداخت. افکار به ظاهر نو و مترقّی نیز از نگاه تیزبین او در نمی ماند. استاد شهید مرتضی مطهری با تکیه بر نقش عقل ناقد، گاه اخباری گری، اشعری گری، خارجی گری و وهابیّت و جمود فکری را به نقد می کشید و گاهی به مارکسیسم و لیبرالیسم و ناسیونالیسم و کاپیتالیسم و دیگر ایسم های شرقی و غربی می پرداخت و به عیار سنجی آنان می نشست. ایشان در همین زمینه در مقدمه کتاب عدل الهی می فرمایند :(( این بنده از حدود بیست سال پیش که قلم به دست گرفته، مقاله یا کتاب نوشته‏ ام، تنها چیزی که در همه نوشته‏ هایم آن را هدف قرار داده‏ ام‏ حل مشکلات و پاسخگویی به سؤالاتی است که در زمینه مسائل اسلامی در عصر ما مطرح است. ))


ادامه مطلب ...
نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩۱/۱۱/۸

باور های دینی و آموزه های مذهبی، به آب روان و شفافی می ماند که از سرچشمه زلال، منشأ گرفته ولی در گذر زمان به انواع آلودگی ها برخورد کرده و از آن شفافی اولیه خود دور افتاده است. افکار ناب اسلامی در طول سالیان دراز و به انگیزه های گوناگون از سوی دگر اندیشان و افراد و جریان های گوناگون، دچار تحریف و التقاط گردیده است. از این رو، هموراه باید آموزه های و باورهای دینی از سوی اهل معرفت و خبره پالایش شود. اسلام از همان آغاز پیدایش، به عنوان دین خاتم و داعیه دار جهانی شدن در معرض هجوم پیرایه ها قرار داشته و از این ناحیه از سوی دوست و دشمن زیان بسیار دیده است.


ادامه مطلب ...
نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩۱/۱۱/٦

شهید مطهری در معرفی اسلام ناب در کتاب امامت و رهبری چنین می فرماید  :(( اسلام آئینی است جامعه و شامل همه شئون زندگی بشر، ظاهری و معنوی؛‏ مانند مکتب فلان معلم اخلاق و فیلسوف نیست که فقط چند عدد کتاب و چند نفر شاگرد تحویل جامعه داده باشد. اسلام نظامی نوین و طرز تفکری جدید و تشکیلاتی تازه، عملاً به وجود آورد. در عین اینکه مکتبی است اخلاقی و تهذیبی، سیستمی است اجتماعی و سیاسی. اسلام معنی را در ماده، باطن را در ظاهر، آخرت را در دنیا و بالاخره مغز را در پوست و هسته را در پوسته نگهداری‏ می‏کند. ))


ادامه مطلب ...
نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩۱/۱۱/٤

یکی از انسان های صالح استاد شهید مرتضی مطهری است که انسان با مطالعه کتب او با روح والای او ارتباط برقرار میکند، چنان که گویا شهید مطهری هم اکنون در حال سخنرانی است و آن قدر زیبا سخن می گوید که به صورت ناخودآگاه باعث می شود مطالعه کننده به دنبل افرادی بگردد که چنین روحیه ای داشته باشند و این چنین، انسان را به سمت افراد صالح و با تقوا می کشاند.

 


ادامه مطلب ...
نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩۱/۱۱/٢

همواره استعدادهایی در انسان وجود دارد که باید شناسائی و شکوفا گردد. این استعدادها باید رشد کند و از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل شود. شهید مطهری در کتاب حکمت ها و اندرز ها جلد اول در مقاله حق و تکلیف چنین میفرماید : (( خداوند متعال در سوره احزاب، آیه 72، به طرز بسیار لطیف و جذّابی، استعداد فوق العاده فرزند آدم را ذکر کرده است. آنجا که هیچ موجود آسمانی و زمینی، جرأت و جسارت جلو آمدن ندارد، انسان به اتکاء استعداد و شایستگی خود، گام پیش مینهد و قبولی خود را نسبت به امانت الهی و سرّ امانت اعلام می دارد.)). شهید مطهری نیز در همین کتاب حکمت ها و اندرز ها جلد اول در مقاله اختیار امتیاز بزرگ انسان چنین می فرماید: (( قرآن در سوره دهر آیات 2 و 3 میفرماید : « ما انسان را از نطفه ای آفریدیم که دارای خلیطها و رشته ها و استعداد های گوناگون است، او را در معرض امتحان و آزمایش قرار می دهیم، او  را شنوا و بینا قرار دادیم، راه را به او نشان دادیم اما او را طوری آفریدیم که مجبور نیست از طبیعت یا غریزه ای اطاعت کند، او آزاد و حرّ آفریده شده است و باید شخصاً خودش راه خود را انتخاب کند، ما راه را به او نشان دادیم و او خود داند که قدردان یا ناسپاس بوده باشد » آدمی هم استعداد بابا رفتن و پیوستن به ملأ اعلی را دارد و هم استعداد فرو رفتن در طبیعت و استغراق در پستی و دنائت، و اگر راه کمال و ترقی را گرفت و با مجاهدت و سعی و عمل با هواپرستی مبارزه کرد ارزش بیشتری دارد، که باید با نیروی تصمیم راه صحیح خود را انتخاب کند .))


ادامه مطلب ...
سید امین اتابک قهفرخی
استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است . با رای دادن به وبلاگ کلام مطهر در جشنواره وبلاگ های برتر ایرانی به ما کمک کنید.
نويسندگان وبلاگ:
کدهاي اضافي کاربر :






Powered by WebGozar