نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/۱٢/٢۸

نماز اول وقت - کلام مطهر

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/۱٢/٢٦

نماز - کلام مطهر

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/۱٢/٢٤

نماز اول وقت - کلام مطهر

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/۱٢/٢٢

نماز - کلام مطهر

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/۱٢/٢٠

 

نماز اول وقت - کلام مطهر

 

نماز اول وقت - کلام مطهر

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/۱٢/۱٦

در حدیث نبوى رسول اکرم بیان فرموده است، : اِن قُبِلَت قُبِلَ ما سِواها وَ اِن رُدَّت رُدَّ ماسِواها یعنى شرط قبولى و پذیرش سایر اعمال انسان قبولى نماز است، به این معنى که اگر انسان کارهاى خیرى انجام بدهد و نماز نخواند و یا نماز بخواند اما نماز نادرست و غیر مقبولی که رد بشود، سایر کارهاى خیر او هم رد مى شود.

منابع : کتاب آزادی معنوی نوشته استاد شهید مرتضی مطهری

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/۱٢/۱٤

به همان نسبت که وابستگی و غرق شدن در مادیات انسان را از خود جدا می‏کند و با خود بیگانه می‏سازد ، عبادت انسان را به خویشتن باز می‏گرداند، عبادت به هوش آورنده انسان و بیدار کننده انسان است ، عبادت انسان‏ غرق شده و محو شده در اشیاء را مانند نجات غریق ، از اعماق دریای غفلتها بیرون می‏کند ، در عبادت و در پرتو یاد خداوند است که انسان خود را آنچنان که هست می‏بیند ، به نقصها و کسریهای خود آگاه می‏گردد ، از بالا به‏ هستی و حیات و زمان و مکان می‏نگرد ، و در عبادت است که انسان به‏ حقارت و پستی آمال و آرزوهای محدود مادی پی می‏برد و می‏خواهد خود را به‏ قلب هستی برساند.


ادامه مطلب ...
نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/۱٢/۱٢

قرآن در مواردی در کنار نماز به مساله داد و ستد و تجارت اشاره کرده و در آیه 9 سوره مبارکه جمعه چنین میفرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاةِ مِن یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِکْرِ‌ اللَّـهِ وَذَرُ‌وا الْبَیْعَ ۚ ذَٰلِکُمْ خَیْرٌ‌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ ، فَإِذَا قُضِیَتِ الصَّلَاةُ فَانتَشِرُ‌وا فِی الْأَرْ‌ضِ وَابْتَغُوا مِن فَضْلِ اللَّـهِ وَاذْکُرُ‌وا اللَّـهَ کَثِیرً‌ا لَّعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ ، اى کسانى که ایمان آورده‌اید، چون براى نماز جمعه ندا درداده شد، به سوى ذکر خدا بشتابید، و داد و ستد را واگذارید. اگر بدانید این براى شما بهتر است، و چون نماز گزارده شد، در [روى‌] زمین پراکنده گردید و فضل خدا را جویا شوید و خدا را بسیار یاد کنید، باشد که شما رستگار گردید. 

در قرآن از تجارت به هنگام نماز انتقاد شده و در آیه 11 سوره جمعه میفرماید: وَإِذَا رَ‌أَوْا تِجَارَ‌ةً أَوْ لَهْوًا انفَضُّوا إِلَیْهَا وَتَرَ‌کُوکَ قَائِمًا ۚ قُلْ مَا عِندَ اللَّـهِ خَیْرٌ‌ مِّنَ اللَّـهْوِ وَمِنَ التِّجَارَ‌ةِ ۚ وَاللَّـهُ خَیْرُ‌ الرَّ‌ازِقِینَ، و چون داد و ستد یا سرگرمیى ببینند، به سوى آن روى‌آور مى‌شوند، و تو را در حالى که ایستاده‌اى ترک مى‌کنند. بگو: آنچه نزد خداست از سرگرمى و از داد و ستد بهتر است، و خدا بهترین روزى دهندگان است. 

از طرفی در آیه 37 سوره مبارکه نور میخوانیم: رِ‌جَالٌ لَّا تُلْهِیهِمْ تِجَارَ‌ةٌ وَلَا بَیْعٌ عَن ذِکْرِ‌ اللَّـهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ ، رادمردانی هستند که هیچ گونه تجارت و داد و ستدی آنان را از یاد خدا باز نمیدارد و همین که صدای اذان را بشنوند، به سوی نماز میروند.

نماز و تجارت - کلام مطهر

به طور کلی باید گفت تجارت به جای نماز ممنوع است ولی بعد از نماز یا قبل از آن پسندیده است.

منابع : برگرفته از کتاب پیوندهای نماز نوشته محسن قرائتی

 

 

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/۱٢/۱٠

امیر المومنین علی (ع) در نماز به شهادت رسیدند و امام حسین(ع) نیز در لحظاتی قبل از شهادت در روز عاشورا به نماز ایستاند. این مطلب نشان میدهد نه حضرت علی(ع) به خاطر شهادت مسجد را ترک کردند و نه امام حسین(ع) به علت جنگ، لحظه ای در اقامه نماز درنگ نمودند.

بهترین چیز برای برای سجده، خاک کربلاست. خاک کربلا نشانه عزت، صلابت و شهادت است. تاریخ کربلا سپری در برابر همه نوع تهدیداتی است که ابرقدرت ها بر علیخ مسلمانان دارند. سجده بر خاک کربلا علاوه بر بندگی خدا، یادآور عزت، شهامت، شجاعت، عصمت، و شهادت است.

در روایات میخوانیم از نماز آن بخش هایی قبول است که انسان حضور قلب داشته باشد و اگر حضور قلب نبود، نمازهای نافله سبب قبولی آن است. نمازهای نافله کلید قبولی نمازهای واجب است و اگر نه حضور قلبی بود و نه نافله، لااقل سجده بر خاک کربلا سبب قبولی نماز و صعود آن میشود.

امام حسین(ع) در روز عاشورا برای دو رکعت نماز، تیر باران دشمن را برای خود و اصحابش پذیرفت. در جمهوری اسلامی ایران نیز امامان جمعه ای همچون آیت الله اشرفی، دستغیب، مدنی و صدوقی شهید محراب شدند.

نماز و مهر کربلا - کلام مطهر

منابع : برگرفته از کتاب پیوندهای نماز نوشته محسن قرائتی

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/۱٢/٩

انسان باید همیشه کارهای خودش را خودش انجام دهد و هیچ گاه کاری را بر دوش دیگران نیندازد حتی اگر بخواهد به عبادت پروردگار برود باید کارهایش را خودش انجام دهد، نه این که کارهایش را به دوش دیگران بیندازد و خودش به عبادت بپردازد. استاد شهید مرتضی مطهری در کتاب داستان راستان داستانی با عنوان همسفر حج از امام صادق(ع) ذکر میکنند که چنین است:

مردی از سفر حج برگشته ، سرگذشت مسافرت خودش و همراهانش را برای‏ امام صادق تعریف می‏کرد ، مخصوصا یکی از همسفران خویش را بسیار می‏ستود که ، چه مرد بزرگواری بود ، ما به معیت همچو مرد شریفی مفتخر بودیم . یکسره مشغول طاعت و عبادت بود ، همینکه در منزلی فرود می‏آمدیم او فورا به گوشه‏ای می‏رفت ، و سجاده خویش را پهن می‏کرد ، و به طاعت و عبادت‏ خویش مشغول می‏شد .

امام : " پس چه کسی کارهای او را انجام می‏داد ؟ و که حیوان او را تیمار می‏کرد ؟ "

- البته افتخار این کارها با ما بود . او فقط به کارهای مقدس خویش‏ مشغول بود و کاری  به این کارها نداشت .

امام فرمودند: " بنابر این همه شما از او برتر بوده‏اید " .

همانطور که در مقاله کمک نخواستن از دیگران در کارها 1 خواندیم انسان نباید کارهای خودش را به بهانه عبادت و دعا به دوش دیگران بیندازد.

منابع:

برگرفته کتاب داستان راستان جلد اول اثر استاد شهید مرتضی مطهری

وبلاگ کلام مطهر             kalamemotahar.persianblog.ir/post/136

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/۱٢/۸

در دین مبین اسلام شفارش شده که اگر کسی اهل مسجد و جماعت نیست و عملاً به عبادت و وحدت و امت،بدون عذر پشت پا میزند، او را بایکوت کرده و به عنوان همسر انتخاب نکنید. همین سفارش میتواند جوانان را به نماز تشویق کرده و مساجد را پر کند. زیرا کسی که بفهمد رها کردن مسجد و مسلمین به قیمت طرد عملی او از جامعه اسلامی تمام میشود، هرگز مساجد را رها نخواهد کرد.

همچنین در فضیلت ازدواج و تشویق به این امر مهم در روایات آمده است : " اگر انسان ازدواج کند، ثواب نمازش هفتاد برابر میشود. "

منابع : برگرفته از کتاب پیوندهای نماز نوشته محسن قرائتی

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/۱٢/٧

سعی کنیم همیشه در زنگی مان به خودمان متکی باشیم و دست جلو دیگران دراز نکنیم . کارهایمان را خودمان انجام دهیم و تا آنجا که امکان دارد از دیگران کمک نگیریم. استاد شهید مرتضی مطهری در کتاب داستان راستان جلد اول داستانی به نام " بستن زانوی شتر " دارد که چنین است:

قافله چندین ساعت راه رفته بود . آثار خستگی در سواران و در مرکبها پدید گشته بود . همینکه به منزلی رسیدند که آنجا آبی بود ، قافله فرود آمد . رسول اکرم نیز که همراه قافله بود ، شتر خویش را خوابانید و پیاده‏ شد . قبل از همه چیز ، همه در فکر بودند که خود را به آب برسانند و مقدمات نماز را فراهم کنند .

رسول اکرم بعد از آنکه پیاده شد ، به آن سو که آب بود روان شد ، ولی‏ بعد از آنکه مقداری رفت ، بدون آنکه با احدی سخنی بگوید ، به طرف مرکب‏ خویش بازگشت . اصحاب و یاران با تعجب باخود می‏گفتند آیا اینجا را برای فرود آمدن نپسندیده است و می‏خواهد فرمان حرکت  بدهد ؟ ! چشمها مراقب و گوشها منتظر شنیدن فرمان بود . تعجب جمعیت‏ هنگامی زیاد شد که دیدند همینکه به شتر خویش رسید ، زانوبند را برداشت‏ و زانوهای شتر را بست ، و دو مرتبه به سوی مقصد اولی خویش روان شد . فریادها از اطراف بلند شد : " ای رسول خدا ! چرا مارا فرمان ندادی که‏ این کار را برایت بکنیم ، و به خودت زحمت دادی و برگشتی ؟ ما که با کمال افتخار برای انجام این خدمت آماده بودیم " . در جواب آنها فرمود : " هرگز از دیگران در کارهای خود کمک نخواهید ، و بدیگران اتکا نکنید ، ولو برای یک قطعه چوب مسواک باشد ".

این که پیامبر میگوید هرگز از دیگران در کارهای خود کمک نخواهید و به دیگران اتکا نکنید شاید به این دلیل باشد که

1) انسان همیشه روی پای خودش بایستد و به دیگران وابسته نباشد.
2) انسان هیچ گاه سرافکنده نیست که از دیگران کمک خواسته بلکه همیشه سر خود را بالا میگیرد.
3) انسان وقتی از دیگران کمک بخواهد زیر دین آنها میرود بنابراین وقتی انسان کارهای خودش را خودش انجام دهد زیر دین کسی نمیرود.

منابع:

برگرفته کتاب داستان راستان جلد اول اثر استاد شهید مرتضی مطهری


نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/۱٢/٦

دین مبین اسلام آنقدر جامع است که به تمام امور زندگی انسان توجه داشته است. از جمله این موارد پیوند نماز با حقوق والدین است.

اگر والدین، امر به رفتن یا نرفتن به مسجد کردند، اطاعت آنان واجب است. در واقع این اطاعت، اطاعت از فرمان خداوند است، که در آیه 83 سوره مبارکه بقره چنین میفرماید : " لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّـهَ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا " ، جز خدا را نپرستید، و به پدر و مادر احسان کنید.

احسان به والدینف از صفات انبیاست، چنانکه قرآن در توصیف حضرت عیسی در آیه 32 سوره مبارکه مریم میفرماید: " وَبَرًّ‌ا بِوَالِدَتِی وَلَمْ یَجْعَلْنِی جَبَّارً‌ا شَقِیًّا " مرا نسبت به مادرم نیکوکار کرده و زورگو و نافرمانم نگردانیده است، و در مورد حضرت یحیی در آیه 14 سوره مبارکه مریم چنین میفرماید: "  وَبَرًّ‌ا بِوَالِدَیْهِ وَلَمْ یَکُن جَبَّارً‌ا عَصِیًّا " ،  و با پدر و مادر خود نیک‌رفتار بود و زورگویى نافرمان نبود .

البته والدین،تنها پدر و مادر طبیعی انسان نیستند، بلکه پیامبر اکرم(ص) و امام علی (ع) نیز پدر امت محسوب میشوند.

نماز و حقوق والدین - کلام مطهر

 

منابع : برگرفته از کتاب پیوندهای نماز نوشته محسن قرائتی

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/۱٢/٥

استاد شهید مرتضی مطهری در کتاب داستان راستان، داستانی با عنوان " خواهش دعا " میفرمایند. که در این داستان به اهمیت طلب رزق و روزی و پیجویی رزق و روزی با کار و تلاش توجه شده است. متن داستان به شرح زیر است:

شخصی باهیجان و اضطراب ، به حضور امام صادق (ع) آمد و گفت : " درباره من دعایی بفرمایید تا خداوند به من وسعت رزقی بدهد ، که‏ خیلی فقیر و تنگدستم " .

امام : " هرگز دعا نمی‏کنم " .

-" چرا دعا نمی‏کنید ؟ ! "

-" برای اینکه خداوند راهی برای اینکار معین کرده است ، خداوند امر کرده که روزی را پی‏جویی کنید ، و طلب نمایید . اما تو می‏خواهی در خانه‏ خود بنشینی ، و با دعا روزی را به خانه خود بکشانی ! "

همانطور که در این داستان مشاهده میکنیم، ائمه اطهار مردم را به طلب رزق و روزی و امرار و معاش برای خانواده دعوت میکنند و از انسان میخواهند که خودشان به طلب رزق و روزی حلال بروند و نه این که بنشینند و با دعا کردن از خداوند وسعت رزق بخواهند.

همانطور که در مقاله ارزش تلاش برای معاش خانواده میبینیم خداوند ارزش تلاش و کوشش برای کسب معاش خانواده را در زمره کار شهدا و شهادت میداند.

منابع:

برگرفته کتاب داستان راستان جلد اول اثر استاد شهید مرتضی مطهری

سایت کلام مطهر  http://kalamemotahar.persianblog.ir/post/32

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/۱٢/٤

در نماز باید لباس و مکان مباح باشد و غصبی نباشد.

اگر در هنگام نماز طلبکاری به انسان مراجعه کند و طلب خود را بخواهد، لازم است ابتدا طلب او پرداخت شود و سپس به اقامه نماز بپردازیم و حتی اگر تاخیر در پرداخت برای طلبکار مشکل آفرین باشد، میتوان نماز را شکست و بدهی خود را پرداخت نمود.

میبینیم که حتی در نماز چقدر به ادای دین و حقوق دیگران توجه شده است به طوری که میتوان نماز را برای پرداخت بدهی و حقوق دیگران شکست.

منابع : برگرفته از کتاب پیوندهای نماز نوشته محسن قرائتی

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/۱٢/۳

استاد شهید مرتضی مطهری در کتاب داستان راستان خود به داستانی به نام " مردی که کمک خواست " اشاره میکند. شرح داستان به صورت زیر است:

به گذشته پرمشقت خویش می‏اندیشید ، به یادش می‏افتاد که چه روزهای تلخ‏ و پر مرارتی را پشت سر گذاشته ، روزهایی که حتی قادر نبود قوت روزانه‏ زن و کودکان معصومش را فراهم نماید . با خود فکر می‏کرد که چگونه یک‏ جمله کوتاه - فقط یک جمله - که در سه نوبت پرده گوشش را نواخت ، به‏ روحش نیرو داد و مسیر زندگانیش را عوض کرد ،و او و خانواده‏اش را از فقر و نکبتی که گرفتار آن بودند نجات داد .

او یکی از صحابه رسول اکرم بود . فقر و تنگدستی براو چیره شده بود . در یک روز که حس کرد دیگر کارد به استخوانش رسیده ، با مشورت و پیشنهاد زنش تصمیم گرفت برود ، و وضع خود را برای رسول اکرم شرح دهد ، و از آن حضرت استمداد مالی کند . با همین نیت رفت ، ولی قبل از آنکه حاجت خود را بگوید این جمله از زبان رسول اکرم به گوشش خورد : " هرکس از ما کمکی بخواهد ما به او کمک می‏کنیم ، ولی اگر کسی بی‏نیازی بورزد و دست حاجت پیش مخلوقی دراز نکند ، خداوند او را بی‏ نیاز می‏کند " . آن روز چیزی نگفت ، و به خانه‏ خویش برگشت . باز با هیولای مهیب فقر که همچنان بر خانه‏اش سایه افکنده‏ بود روبرو شد ، ناچار روز دیگر به همان نیت به مجلس رسول اکرم حاضر شد ، آن روز هم همان جمله را از رسول اکرم شنید : " هرکس از ما کمکی‏ بخواهد ما به او کمک می‏کنیم ، ولی اگر کسی بی نیازی بورزد خداوند او را بی‏نیاز می‏کند " . این دفعه نیز بدون اینکه حاجت خود را بگوید ، به خانه‏ خویش برگشت . و چون خود را همچنان در چنگال فقر ضعیف و بیچاره و ناتوان می‏دید ، برای سومین بار به همان نیت به مجلس رسول اکرم رفت ، باز هم لبهای رسول اکرم به حرکت آمد ، و با همان آهنگ - که به دل قوت و به روح اطمینان‏ می‏بخشید - همان جمله را تکرار کرد .

این بار که آن جمله را شنید ، اطمینان بیشتری در قلب خود احساس کرد . حس کرد که کلید مشکل خویش را در همین جمله یافته است . وقتی که خارج‏ شد با قدمهای مطمئنتری راه می‏رفت . با خود فکر می‏کرد که دیگر هرگز به‏ دنبال کمک و مساعدت بندگان نخواهم رفت . به خدا تکیه می‏کنم و از نیرو و استعدادی که در وجود خودم به ودیعت گذاشته شده استفاده می‏کنم ، واز او می‏خواهم که مرا در کاری که پیش می‏گیرم موفق گرداند و مرا بی نیاز سازد .

با خودش فکر کرد که از من چه کاری ساخته است ؟ به نظرش رسید عجالة این قدر از او ساخته هست که برود به صحرا و هیزمی جمع کند و بیاورد و بفروشد . رفت و تیشه‏ای عاریه کرد و به صحرا رفت ، هیزمی جمع کرد و فروخت . لذت حاصل دسترنج خویش را چشید . روزهای دیگر به اینکار ادامه‏ داد ، تا تدریجا توانست از همین پول برای خود تیشه و حیوان و سایر لوازم کار را بخرد . باز هم به کار خود ادامه داد تا صاحب سرمایه و غلامانی شد . روزی رسول اکرم به او رسید و تبسم کنان فرمود : " نگفتم ، هرکس از ما کمکی بخواهد ما به او کمک می‏دهیم ، ولی اگر بی‏نیازی بورزد خداوند او را بی‏نیاز می‏کند ".

از این داستان پیامبر که استاد شهید مرتضی مطهری به آن اشاره کرده اند به این نتیجه میرسیم که انسان همیشه باید روی پای خود بیاستد و به خدا توکل کند  و با این کار خداوند تبارک و تعالی انسان را از هر چیز بی نیاز میگرداند. این است رمز بی نیازی انسان. انسان نباید دست خود را مقابل انسان های دیگر حتی پیامبران دراز کند بلکه باید سعی کند روی پای خود بیاستد.

برو کار می‌کن، مگو چیست کار         که سرمایه‌ی جاودانی است کار
نگر تا که دهقان دانا چه گفت         به فرزندگان چون همی خواست خفت
که : « میراث خود را بدارید دوست         که گنجی ز پیشینیان اندر اوست
من آن را ندانستم اندر کجاست         پژوهیدن و یافتن با شماست
چو شد مهر مه، کشتگه برکنید         همه جای آن زیر و بالاکنید
نمانید ناکنده جایی ز باغ         بگیرید از آن گنج هر جا سراغ »
پدر مرد و پوران به امید گنج         به کاویدن دشت بردند رنج
به گاوآهن و بیل کندند زود         هم اینجا، هم آنجا و هرجا که بود
قضا را در آن سال از آن خوب شخم         ز هر تخم برخاست هفتاد تخم
نشد گنج پیدا ولی رنجشان         چنان چون پدر گفت، شد گنجشان

 

منابع :

برگرفته کتاب داستان راستان جلد اول اثر استاد شهید مرتضی مطهری

دیوان اشعار ملک الشعرای بهار

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/۱٢/٢

حضرت علی(ع) در بین نماز انگشتر خود را به فقیر داد و حتی صبر نکرد تا نمازش تمام شود و بعد کمک کند.

بعضی میپرسند: توجه به فقیر در حال نماز و انگشتر دادن نشانه حواس پرتی است؟ پاسخ آن است که توجه از نماز به استمداد و کمک به فقرا، توجه از کار خدایی به کار خدایی دیگر است. زیرا در قرآن قرض دادن به مردم، قرض دادن به خدا میباشد، خداوند در آیه 245 سوره مبارکه بقره چنین میفرمایند: " مَّن ذَا الَّذِی یُقْرِ‌ضُ اللَّـهَ قَرْ‌ضًا حَسَنًا فَیُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا کَثِیرَ‌ةً ۚ وَاللَّـهُ یَقْبِضُ وَیَبْسُطُ وَإِلَیْهِ تُرْ‌جَعُونَ " ، کیست آن کس که به [بندگان‌] خدا وام نیکویى دهد تا [خدا] آن را براى او چند برابر بیفزاید؟ و خداست که [در معیشت بندگان‌] تنگى و گشایش پدید مى‌آورد؛ و به سوى او بازگردانده مى‌شوید.

آنچه عیب  و نقص محسوب میشود آن است که توجه انسان از کار خدایی به کار غیرخدایی باشد.

در قرآن کمک به فقرا در صدها آیه  مطرح شده است؛گاهی با لفظ زکات، گاهی با لفظ اعطا، گاهی با لفظ ایتاء، گاهی با لفظ صدقه، گاهی با لفظ قرض، گاهی با لفظ ایثار، گاهی با لفظ اطعام، گاهی با لفظ رحمت، گاهی با لفظ کفّاره، گاهی با لفظ انفاق و گاهی با لفظ فدیه.

رسیدگی به فقرا در کنار غالب برنامه های دینی توصیه شده است:

در کنار نماز، پرداخت زکات.

در کنار جبران روزه خواری اطعام شصت فقیر.

در مراسم قربانی حج، اعطای گوشت قربانی به فقرا.

در کنار شادی عید فطر، نان رسانی به فقرا.

در عید قربان، گوشت رسانی به فقرا.

در جهاد، اختصاص بخشی از غنائم به فقرا.

در کفّاره بعضی از گناهان، سیر کردن فقرا تعیید شده است.

منابع : برگرفته از کتاب پیوندهای نماز نوشته محسن قرائتی

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/۱٢/۱

استاد شهید مرتضی مطهری در کتاب داستان راستان به داستانی به نام "رسول اکرم و دو حلقه جمعیت" اشاره میکند. این داستان اولین داستان از مجموعه داستان راستان استاد شهید مرتضی مطهری میباشد. متن این داستان به شرح زیر است :

رسول اکرم  (ص) وارد مسجد ( مسجد مدینه ) شد ، چشمش به دو اجتماع افتاد که از دو دسته تشکیل شده بود ، و هر دسته‏ای حلقه‏ای تشکیل‏ داده سر گرم کاری بودند : یک دسته مشغول عبادت و ذکر و دسته دیگر به‏ تعلیم و تعلم و یاد دادن و یاد گرفتن سرگرم بودند ، هر دو دسته را از نظر گذرانید و از دیدن آنها مسرور و خرسند شد . به کسانی که همراهش بودند رو کرد و فرمود : " این هر دو دسته کار نیک می‏کنند و بر خیر و سعادتمند " . آنگاه جمله‏ای اضافه کرد : " لکن من برای تعلیم و داناکردن فرستاده شده‏ام " ، پس خودش به طرف همان دسته که به کار تعلیم و تعلم اشتغال داشتند رفت ، و در حلقه آنها نشست.

همانطور که میبینیم تعلیم و تربیت در اسلام بسار سفارش شده است، حتی تعلیم و تربیت از عبادت محض نیز بالاتر است، خداوند در آیه 1 سوره مبارکه قلم به قلم که ابزار عالمان و دانشمندان است قسم خوره و میگوید : ن ۚوَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُ‌ونَ ، سوگند به ن و سوگند به قلم و آن‌چه که به‌وسیله‌ی قلم می‌نویسند.

ارزش تعلیم و تربیت در اسلام

منابع : برگرفته کتاب داستان راستان جلد اول اثر استاد شهید مرتضی مطهری

سید امین اتابک قهفرخی
استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است . با رای دادن به وبلاگ کلام مطهر در جشنواره وبلاگ های برتر ایرانی به ما کمک کنید.
نويسندگان وبلاگ:
کدهاي اضافي کاربر :






Powered by WebGozar