نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/٩/۳٠

در دوران خفقان و در آن زمان که دستگاه ظالم پهلوی برای جدا کردن روحانون از تحصیل کرده ها ، از تمام ابزار استفاده میکرد، یک عده روحانی آگاه و عالم و عاقل و مصلحت اندیش بودند که ارتباطشان را با دانشگاهها مستحکم کردند. بهترین جلسات سخنرانیهایی چون استاد شهید مرتضی مطهری در دانشگاهها بود.

منابع : برگرفته از کتاب "استاد در کلام رهبر" نوشته مجتبی پیر هادی

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/٩/٢٩

از پیام هایی که از قیام عاشورا میگیریم توجه به روح معنوی و عبادی است. نهضت حسینی برای اقامه نماز و ایجاد و تقویت رابطه بندگی میان خالق و مخلوق است. در نهضت عاشورا نماز جایگاه ویژه ای دارد. در مسیر کوفه در برخورد سپاه حر با کاروان امام، وقت نماز میرسد که اذان میگویند و همه به امامت امام حسین(ع) نماز به پا میدارند. شب عاشورا امام از سپاه دشمن برای اقامه نماز و خواندن قرآن فرصت طلب کردند. ظهر عاشورا امام نماز جماعت ظهر عاشورا را به پا داشتند در حالی که یارانی از امام برای حفاظت جان او و اقامه نماز تن خود را سپر تیرهای دشمن کردند.

خصلت یاران شهید امام، روح معنوی و عبادت و نیایش و نماز بود. آنچه به جهاد حسین(ع) و یارانش ارزش میدهد، آمیختگی آن با نماز است. عاشورا تلفیقی از حماسه و عرفان است و این نهضت برای احیای سنت های الهی و فرایض دینی از جمله نماز بود. شیعه آن امام نیز باید اهل نماز و عبادت باشند.

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/٩/٢٧

از ویژگی های بارز اخلاقی و روحی امام حسین(ع) و یارانش که در حماسه عظیم عاشورا آشکار گردید، جوانمردی، آزادگی، فتوت و پایبندی به اصول انسانی و حقوق بشری است. روحیه ای که انسان با جباران نسازد، زیر بار ستم نرود، حریت و آزادگی داشته باشد، وفای به عهد و پیمان داشته باشد، حامی ضعفا و مظلومان باشد، به حقوق دیگران احترام بگذارد، غیرت داشته باشد و هزاران روحیه دیگر همه از نشانه های فتوت و جوانمردی است که در حماسه کربلا دیده میشود.

امام حسین(ع) آغاز گر جنگ نبود و گفت: " من آغاز به جنگ نمیکنم". حر وقتی از سپاه دشمن جدا شد و سرافکنده نزد امام حسین(ع) آمد و طلب توبه کرد، امام او را پذیرفت. غیرت و فتوت امام اجازه نداد که تا زمانی که زنده است سپاه دشمن متعرض حرم اهل بیتش شود. اینها نمونه هایی از فتوت است.

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/٩/٢٥

نهضت عاشورا به جهت ماهیت اسلام خواهی، اصلاح طلبی و ظلم ستیزی اش، همواره الهام بخش انقلابیون و حرکت های انقلابی بوده است. انقلاب اسلامی ایران نیز از آن الهام گرفته است. شرایط سیاسی و اجتماعی ایران قبل از انقلاب شبیه دوران بنی امیه بود. امام خمینی(ره) و مردم با سرمشق گرفتن از قیام عاشورا به مبارزه با رژیم پهلوی پرداختند. مردم روحیه شهادت طلبی، ایثار، از خود گذشتگی، مبارزه با ظلم و فساد داشتند. به تعبیر امام خمینی(ره): "اگر قیام حضرت سیدالشهدا نبود، امروز ما هم نمی توانستیم پیروز شویم."

پس از انقلاب اسلامی ایران وقتی تاریخ قیام های دیگر از جمله بیداری اسلامی منطقه را مطالعه میکنیم میبینیم همه برگرفته از قیام حسینی هستند.

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/٩/٢٥

حرکت در راه پیگیری و تحقق افکار بلند استاد شهید مرتضی مطهری از نیاز های اساسی جامعه و انقلاب اسلامی است.

هنگامی که اسلام به عنوان یک تفکر انقلابی پایه گذار نظام حکومت پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شد، خط نفوذ افکار التقاطی در پاره ای از چهره ها احساس می شد و استاد شهید مرتضی مطهری با احساس این نکته حساس، شجاعانه گام در میدان مبارزه نها و با روشنفکری به تبیین اصول ناب و خالص و معیارهای اصیل حکومتی اسلام اقدام کرد.

قدرت فکری-علمی، تسلط بر فلسفه و آشنایی با عرفان، جدیت در کار مستمر و طولانی برای تحقق اهداف مقدس اسلامی در کنار دیگر ویژگی های شخصیتی ایشان، خصوصیاتی است که به طور یکجا در کمتر چهره ای یافت میشود.

وجود چنین خصوصیاتی در وجود استاد شهید مرتضی مطهری وی را دارای شناختی عمیق از نیاز ها و مسائل فرهنگی ، اجتماعی و علمی جامعه و مسلط بر مسائل جهانی نمود و اگر تلاش ها و اقدامات ایشان در جهت رفع نیاز های جامعه نبود اکنون جامعه وضع دیگری داشت.

منابع : برگرفته از کتاب "استاد در کلام رهبر" نوشته مجتبی پیر هادی

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/٩/٢۳

در فرهنگ امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورا حاکمیت و ظلم یزید بزرگترین منکر و مبارزه با این ظلم در جهت حاکمیت حق و از بین بردن ستم عظیم ترین معروف است از این رو امر به معروف و نهی از منکر از مهمترین فلسفه های حماسه عظیم کربلاست. امر به معروف و نهی از منکر یک هدف و انگیزه امام در قیام عاشورا است. در جای جای زیارت امام حسین(ع) به اقامه امر به معروف و نهی از منکر اشاره شده است.

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/٩/٢۱

وقتی یزید، مردم را به جنگ با امام حسین(ع) دعوت میکرد و آنها را مامور به جنگ و خونریزی میکرد، آنها میگفتند: "چه مبلغی میدهی؟" اما یاران امام حسین(ع) به او میگفتند: ما با تو هستیم و اگر هفتاد بار کشته شویم با میخواهیم در رکاب تو جنگ کنیم و کشته شویم.

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/٩/٢٠

معلمین، نسل آینده ما را میسازند و چشم و چراغ این مملکت هستند و صرف نظر از مجاهدین جنگ تحمیلی و طبقه بندی مشاغل و مسئولیت جمهوری اسلامی، باید بگوییم که موثر ترین و والاترین مشاغل معلمی است، زیرا همه برای کوتاه مدت و یا میان مدت کار میکنند ولی معلم برای استمرار زمان کار میکند، همه مصرف کننده نیروی انسانی هستند ولی معلم تولید کننده نیروی انسانی است.

اهمیت و ارزش استاد شهید مرتضی مطهری در این است که هیچ گاه وظیفه معلمی خود را فراموش نکرد.

منابع : برگرفته از کتاب "استاد در کلام رهبر" نوشته مجتبی پیر هادی

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/٩/۱٩

یکی دیگر از درس هایی که از حادثه عظیم عاشورا میگیریم درس مسئولیت شناسی و وضیفه شناسی است. امام حسین(ع) در آن زمان بنا به مسئولیت پیشوا و رهبر مسلمین، به خود این اجازه را نداد که یزید را به عنوان خلافت بشناسد و تسلیم اراده یزید نشد. او با قبول همه مشکلات و مصائب به منظور رها ساختن اسلام از چنگال بنی امیه خود را آماده ساخت. امام حسین(ع) در آن شرایط از خون خود، خانواده و اطرافیان خود گذشت تا اولاً مسئولیت خویش را به درستی به اتمام برساند، ثانیاً به جهانیان درس آزادگی و آزاده زیستن، درس عدالت، درس ایثار و از خود گذشتگی، درس صبر و استقامت را بیاموزد.

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/٩/۱٧

امام حسین(ع) در حادثه کربلا با قربانی کردن عزیزترین افراد خود و با اثبات مظلومیت و حقانیت خود، به عالمیان درس فداکاری و جانبازی آموخت و همین موجب ثبت این حادثه عظیم در تاریخ شده است. امام حسین(ع) به مردم دنیا نشان داد که ظلم و ستمگری پایدار نخواهد بود و حق و حقیقت همیشه بر ظلم و ستم پیروز است.

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/٩/۱٥

امروز مبارزه اصلی ما در مقابله با جریانهایی است که میخواهند به ما پوسیدگی تزریق کنند و این از مبارزه برای پیروزی نخستین انقلاب بالاتر است و معلم در این مبارزه مهم ترین نقش را دارد و کسی که میتواند به ما اطمینان دهد که انقلاب بدون انحراف به چپ و راست باقی خواهد ماند و انقلاب به سوی اهداف خود پیش خواهد رفت، نسل امروز است که مسئولیت آن متوجه معلمین است.

خطی که میتواند انقلاب را از نظر فکری حفظ کند همان خط مطهری است، یعنی اسلام ناب و بدون التقاط و بدون گرایش به جریانهای التقاطی و انحرافی. مطهری از کسانی بود که در ذهنش شکل کلی انقلاب هوشمندانه منعکس شده بود و سعی میکرد نگذارد اسلام از خط اصیل خود منحرف شود.

منابع : برگرفته از کتاب "استاد در کلام رهبر" نوشته مجتبی پیر هادی

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/٩/۱٥

بهترین درسی که از حماسه عاشورا میتوان گرفت این است که امام حسین(ع) و یارانش ایمان استوار به خدا داشتند. میبینیم امام حسین(ع) با وجود تعداد یاران اندک در مقابل سپاه چند ده هزار نفری دشمن باز هم بر عقاید خود استوار است. امام حسین و یارانش در این حماسه نشان دادند که همیشه و تحت هر شرایط در جهت رسیدن به اهداف باید ثابت قدم و استوار بود.

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/٩/۱۳

یکی از درسها و پیام هایی که از حماسه عاشورا میگیریم، سعی بر اقامه نماز است.

سعیدبن عبدالله، از اصحاب امام حسن(ع) است که روز عاشورا بدن خود را سپر تیرهای دشمن ساخت تا امام حسن(ع) نمازش را بخواند. زمانی او به زمین افتاد و شهید شد که بدنش پر از تیر شده بود.

امام حسین(ع) شب عاشورا برای اقامه نماز و قرائت قرآن از سپاه دشمن فرصت خواست، ظهر عاشورا هم در آن میدان به نماز اول وقت پرداخت.

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/٩/۱۱

درس دیگری که از حماسه عاشورا میگیریم روحیه شهادت طلبی است. از خصوصیات برجسته نهضت عاشورا و از روحیات والای سیدالشهداء(ع) روحیه شهادت طلبی بود، یعنی مرگ در راه خدا را راهی برای قرب به خدا و بهشت جاویدان دانستن و از این رو شیفته شهادت بودن و بی صبری کردن برای درک فضیلت شهادت  .

آن دم که به خون خود وضو میکردم       دانی زخدا چه آرزو میکردم؟
ایکاش مرا هزار جان بود به تن         تا آنهمه را فدای او میکردم

امام حسین(ع) مرگ سرخ را بهتر از زندگی ننگین میداند.امام حسین(ع) با علم به شهادت در حادثه کربلا به آن سرزمین رفت تا با شهادتش اسلام زنده بماند. نه تنها حسین(ع) بلکه تمام یاران باوفای ایشان نیز چنین روحیه ای داشتند. حضرت قاسم  در پاسخ به امام حسین(ع) که از او پرسید مرگ نزد تو چگونه است؟ پاسخ داد: شیرین تر از عسل. علی اکبر وقتی از پدر خود پرسید مگر بر حق نیستیم؟ پدر فرمود: آری، سپس علی اکبر فرمود: پس چه ترسی از مرگ؟ اینها همه نشان دهنده روحیه و تفکری است که مرگ در راه عقیده و شهادت در راه خدا را نشان میدهد.

و به خاطر همین فرهنگ غنی شهادت است که میبینیم جوانان و بسیجیان سلحشور در دوران هشت سال دفاع مقدس برای حضور در صحنه های جنگ حق علیه باطل داوطلبانه حضور میافتند و خود را به دل دشمن میزدند.

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/٩/۱٠

استاد شهید مرتضی مطهری تعلیم و تربیت را مهمترین رسالت خود میدانست. او فقط در کلاس درس معلم نبود، بلکه در خانه، در میان دوستان و در اجتماع نیز معلمی توانا بود. او شخصی با تقوا، طاهر، اهل قرآن، اهل نماز شب و گریه در پیش خدا و یک الگوی معلمی بود، به علم و معلومات اهمیت می داد. وی تا آخر عمر پر برکت خود علی رغم دریای علم مواجی که داشت در فکر یادگیری بود.

استاد شهید مرتضی مطهری یکی از معماران نظام جمهوری اسلامی و یکی از کسانی بود که طرح اصلی نظام اسلامی با مغز قوی و دل آگاه و هوشمندی علمی او شکل گرفت. لذا وجود مطهری یک وجود مستمر است. تا جمهوری اسلامی و دلهای تپنده مخلص و فداکار این ملت وجود دارد، مطهری نیز زنده است. مطهری در وجود تک تک افرادی که برای این انقلاب و نظام مقدس خدمت میکنند است و آینده این انقلاب تجلیگاه مطهری هاست.

خط مطهری خط حساسیت در مقابل حرکات نفوذی در داخل اندیشه های اصیل اسلامی است. خط مطهری خط یکسان دیدن شرق و غرب در دشمنی با اسلام است.

منابع : برگرفته از کتاب "استاد در کلام رهبر" نوشته مجتبی پیر هادی

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/٩/٩

دلاوری و شجاعت برای مقابله با دشمن یکی از ویژگی های برجسته سیدالشهداء و یاران باوفایش است. حسین(ع) و یارانش روح حماسی داشتند. قیام کربلا از نخستین مراحل تا پایان آن همواه صحنه های بروز شجاعت بود. حرکت از مکه و مدینه به سمت کوفه، نهراسدن و نباختن روحیه هنگام شندین اوضاع نابسامان کوفه، نهراسیدن از انبوه سپاه دشمن، مبارزه بی نظیر سید الشهداء و یاران شهیدش، شجاعت و دلاوری ابوالفضل العباس برای آوردن آب و مقابله با دشمن و صدها صحنه حماسی دیگر همه جلوه هایی از شجاعت است. یاران سیدالشهداء در شجاعت و دلیری نمونه بودند و آنچه در دلشان نبود، هراس از دشمن بود.

وقتی حماسه عاشورا را مطالعه میکنیم میبینیم که خود نیروهای دشمن نیز به شجاعت و دلاوری سیدالشهداء و یارانش اعتراف میکنند. بنابراین در حماسه عاشورا آنچه بی شک ثابت شده و انکارناپذیر است، شجاعت شگفت انگیز سپاه سیدالشهداء است.

شجاعت و شهامتی که در دوران هشت سال دفاع مقدس از بسیجیان سلحشور میبینیم نیز الهام گرفته از شجاعت و دلاوری سیدالشهداء و یاران شهیدش است.

حسین ای درس آموز شجاعت             بسیجی از تو آموزد شهامت
به روی سینه و پشت بسیجی              نوشته: یا زیارت، یا شهادت

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/٩/٧

امام حسین(ع) زندگی را در صورت "حیات طیبه" همراه با شرافت و آزادگی قبول دارد، در غیر این صورت زندگی بی ارزش است. مرگ با عزت در این فرهنگ حسینی " زندگی" است و زندگی با ذلت "مرگ" است. در فرهنگ حسینی مرگ پلی برای عبور از تنگنای دنیا به وسعت و نعمت آخرت به حساب می آید. سیدالشهداء مرگ در راه حق و جهاد را ننگ نمی شمارد و از چنین مرگی که عین حیات است نیز استقبال میکند.

دانشجویان فرهنگ حسینی زندگی را در مرگ و بقا را در فنا میدانند. قاسم مرگ را شیرین تر از عسل میداند. علی اکبر وقتی به پدر گفت: مگر ما بر حق نیستیم؟ پدر فرمود: چرا. سپس گفت: پس چه باک از مرگ؟ تمام یاران سیدالشهدا مرگ با حسین را محبوبتر از زندگی همیشگی با دشمن و بدون حسین میدانند.

زندگی پیکار باشد در ره اندیشه ها

شهدا اگر چه تن و جسمشان زیر خاک است ولی نام و مرام و مکتب و هدفشان باقی است و این همان زندگی و حیات طیبه است.

دشمنت کشت ولی نور تو خاموش نگشت           آری آن جلوه که فانی نشود نور خداست
نه بقا کرد ستمگر، نه به جا ماند ستم            ظالم از دست شد و پایهء مظلوم بجاست
زنده را زنده نخوانند که مرگ از پی اوست         بلکه زنده است شهیدی که حیاتش زقفاست
تو در اول، سر و جان باختی اندر ره عشق        تا بدانند خلایق که فنا شرط بقاست

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/٩/٥

از دیگر پیام ها و درسهای قیام عاشورا میتوان به مدیریت اشاره نمود. مواجهه با صحنه های دشوار و بحرانی و توانایی مدیریت این اوضاع توصیف ناپذیر است. شهادت یک به یک یاران سیدالشهداء، نبود حتی 1 قطره آب، بریدن سر حسین و یارانش جلو زن و فرزندان آنها، سیلی زدن و هتک حرمت زنان و هزارن فاجعه دیگر در حادثه عاشورا همه صحنه های دلخراشی است که مواجه با آهان توان مدیریتی بسیار بالایی میخواهد.

از طرف دیگر زنی همچون زینب سرپرستی کاروان اسرا را به عهده بگیرد و علاوه بر این که خود داغ دیده است، با مدیریتی بی نظیر با ایراد خطبه هایی در راستای اهداف نهضت، با هر اقدام خنثی کننده نتایج عاشورا از طرف دشمن مقابله نمود و نقشه های دشمن را باطل کرد.

باید لحظه به لحظه این قیام را مطالعه نمود و از مدیریت بی نظیر سید الشهدا و یارانش به ویژه زینب کبری درس زندگی و مدیریت آموخت.

پیام های عاشورا - الگوی مدیریت و رهبری در قیام عاشورا

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/٩/٤

کمتر کسی و کمتر اندیشمندی را مانند استاد شهید مرتضی مطهری میتوان یافت که با این ظرفیت فکری و روحی مشغول به کار بوده باشد. هر سخنرانی این شهید عزیز را میتوان به عنوان یک کار تحقیقی و پرمایه دانست و لذا شایسته است بر روی مبانی فکری و خط فلسفی ایشان کار زیادی بشود.

آثار استاد شهید مطهری مبنای فکری نظام جمهوری اسلامی ایران است. دیگران به مقدمات این انقلاب خیلی کمک کردند ولی افکار آنها در ساخت نظام جمهوری اسلامی ایران نقش آنچنانی نداشته است. آنچه که متون اسلام را بیان میکرده است، نظرات و افکار استاد شهید مرتضی مطهری بوده و اگر ما بخواهیم این نظام در ذهن مردم عمق پیدا کند و حرکات انقلابی این مردم همچنان ادامه یابد بایستی افکار استاد شهید مرتضی مطهری در میان مردم رواج یابد که خوشبختانه امروز تا حدودی این افکار رواج یافته است.

استاد شهید مرتضی مطهری بحق شاگرد شایسته امام امت و از افراد نادر و کم نظیر زمان است که عصاره ای از اندیشه های اسلامی عمیق امام می باشند.

منابع : برگرفته از کتاب "استاد در کلام رهبر" نوشته مجتبی پیر هادی

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/٩/۳

یکی دیگر از درس ها و پیام های قیام عاشورا صبر و شکیبایی است. در این قیام امام حسین(ع) و یاران باوفایش به خصوص زنان با مشاهده مصائب و مشکلات فراوان باز هم صبر و شکیبایی پیشه کردند و با مشکلات دست و پنجه نرم کردند. اوج این صبوری و پایداری در رفتار و روحیات زینب کبری(س) دیده میشود. زینب کبری اسوه صبر و مقاومت است، ام المصائب است.

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/٩/٢

نقش استاد شهید مرتضی مطهری در اندیشه اسلامی یک نقش بارز و کم نظیر و شاید بی نظیر بود. بهترین کتباها، آنهم در حجم بسیار زیاد در زمینه اندیشه سالم و استوار را استاد شهید مرتضی مطهری فراهم کرده و نوشته است. هیچ یک از متفکران زمان ما چون مطهری فراورده ای ندارند؛ یعنی ممکن است از لحاظ کیفیت برتر از آقای مطهری باشند اما کمیت و تنوع کارشان کم است و یا اینکه اگر کارشان از لحاظ کمیت و تنوع بیشتر از کار استاد شهید مرتضی مطهری است، از کیفیت و عمقی که آثار استاد مطهری برخورد است محروم هستند.

انقلاب ما یک انقلابی بود که از گسترش و نفوذ اندیشه اسلامی در فکر مردم شروع شد؛ یعنی اگر متفکرین اسلامی در طول 15-16 سال تفکر اسلامی را گسترش نداده بودند، یقیناً این انقلاب به این شکل به وجود نمی آمد. با مطالعه تاریخ انقلاب میبینیم که مردم با دست خالی در مقابل یک قدرت عظیمی استادند. این باور اسلامی بود که مردم را این طور به صحنه مبارزه می کشاند. این باور را چه کسانی به وجود آوردند جز همان متفکرم اسلامی که بیش از 15 سال در گسترش اندیشه نوین اسلامی تلاش کردند، که خود استاد مطهری از این قبیل بود.

استاد شهید مرتضی مطهری جزء کسانی است که قبل از شروع مبارزات، در این میدان نقش مهمی داشته است. استاد شهید مرتضی مطهری نه تنها در پیروزی انقلاب و بلکه در به وجود آوردن این انقلاب نقش موثر داشته است، همچنین ایشان در زمینه حراست از مرزهای ایدئولوژیک و خط نه شرقی و نه غربی و به خصوص التقاط زدائی از اندیشه اسلامی بی نظیر بود.

منابع : برگرفته از کتاب "استاد در کلام رهبر" نوشته مجتبی پیر هادی

نويسنده: سید امین اتابک قهفرخی - ۱۳٩٢/٩/۱

از جمله درسها و پیام هایی که نهضت عاشورا برای ما دارد حضور و مشارکت موثر زنان در این قیام است. در قیام امام حسین(ع) مشاهده میکنیم که زنان و دخترانی همچون زینب، ام کلثوم، رقیه، سکینه، رباب و زنان و مادران و دختران دیگری همراه و پا به پای همسران و فرزندانشان در این حادثه عظیم حضور داشتند. این حضور زنان به زنان و دختران جامعه ما این درس را میدهد که همیشه همراه و یاور همسر و فرزندان خود باشند و در همه عرصه های زندگی یار و یاور آنها باشند.

سید امین اتابک قهفرخی
استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است . با رای دادن به وبلاگ کلام مطهر در جشنواره وبلاگ های برتر ایرانی به ما کمک کنید.
نويسندگان وبلاگ:
کدهاي اضافي کاربر :






Powered by WebGozar